Elektronik blok -- OK1MSI

HAM radio a elektronika

Zobrazení úrovně audio signálu

Další zapojení „barevné hudby“, alias VU metru, alias zobrazovače úrovně audiosignálu. Tentokrát s použitím dvou operačních zesilovačů LM324 a osmi LED.

Tento obvod využívá dva operační zesilovače LM324 (každý má v sobě 4 operační zesilovače) v pouzdrech DIL14 (popř. SO14 v případě SMD verze). Oproti dříve publikovanému VU metru s obvodem LM3915 je zde jako výstup pouze 8 LED. Ale to nevadí, i tak to vypadá hezky.

Schéma zobrazovače

Rezistory R2 – R8 mají hodnotu 1k Ohm a jsou v obvodu nezbytné pro to, aby se LED rozsvítily při různé hladině zvuku. Fantazii se meze nekladou a tak můžeme tyto rezistory vyměnit za jiné hodnoty. Nicméně při velikosti odporu nad 5k Ohmů se některé LED už ani nerozsvítí.

Celý obvod je snadno rozšiřitelný. Stačí použít další LM324 (a samozřejmě další součástky). A také není omezený na použití pouze LM324. Lze použít i jiné operační zesilovače, jen je třeba se podívat na jejich vnitřní uspořádání, abychom jejich vstupy a výstupy zapojili správně.

Rezistor R1 má hodnotu 33k Ohmů a zajišťuje, že úroveň audio signálu je na nízké úrovni. Rezistor s hodnotou 33k Ohmů asi těžko někde seženete, takže je možné použít jinou blízkou hodnotu odporu. Velikost si ale nejprve odladíme po připojení audio vstupu, který z různých zařízení může mít jinou úroveň signálu, takže u některých zařízení bude hodnota 30k Ohmů příliš velká anebo naopak.

Kladný audio pól je připojen na hlavní kladnou větev obvodu. Záporný audio pól slouží pro vstup signálu.

Citlivost celého obvodu lze ladit trimrem (potenciometrem) R19. Celý obvod v této podobě napájíme ss napětím 12V (maximálně 15V).

Vnitřek LM324

soupis součástek -- zobrazovač úrovně audio signálu

značkahodnotapoznámka
R133kvelikost odporu podle síly audio vstupu
R2 - R81k
R9, R1020k
R11 - R18330R
R1950ktrimr nebo potenciometr
IO1, IO2LM324
LED1, LED2LED - červená5mm červená LED
LED3, LED4LED - žlutá5mm žlutá LED
LED5 - LED8LED - zelená5mm zelená LED

 

ok1msi